Föredraget Expansion av en affärsidé hölls av Henrik Berg, vd och grundare av skomärket Morjas.
Henrik besökte vår klubb för tre år sedan och berättade då om skapandet av Morjas. Nu var han tillbaka för att berätta om bakgrunden till en framgångsrik expansion.
Henrik besökte vår klubb för tre år sedan och berättade då om skapandet av Morjas. Nu var han tillbaka för att berätta om bakgrunden till en framgångsrik expansion.
En tydlig affärsidé om att hålla fast vid dom utgångsvärden som etablerades vid grundandet av företaget.
- Socialt varumärke
- Hög kvalité – stilren design
- Inkluderande positioner dvs attraktiv prisbild
Majoriteten av kollektionen är permanent dvs den finns året runt och reas inte ut – långsiktighet
Viktigt att skorna finns i en kontext vilket innebär exponering i sociala medier där skorna bara är en del av upplevelsen.
Vad har hänt sen sist?
- Stark tillväxt, omsättning från 42 mkr till 75 mkr
- Internationell expansion, USA står för en tredjedel av omsättningen, Tyskland för 20%
- Öppnande av fysisk butik på Humlegårdsgatan.
Framtiden:
- Lansering av damskor under våren -25
- Fortsatt internationell expansion
Genom öppnande av nya fabriker i Spanien säkerställs möjligheten till att skala upp produktionen.
Morjas har ett nära samarbete med skomakare Bäckman på Nybrogatan.
Vid pennan Annika Levén