Catharina Larson höll ett mycket intressant föredrag och med fina illustrativa bilder.
Hon fick, som nybliven pensionär i samband med en vandring i Bhutan, i uppdrag av Strängnäsbaserade resebyrån Swed-Asia och Kjell Borneland, att stanna på skolan för mycket fattiga barn som Resebyrån och Kjell varit med att starta.
Hon fick, som nybliven pensionär i samband med en vandring i Bhutan, i uppdrag av Strängnäsbaserade resebyrån Swed-Asia och Kjell Borneland, att stanna på skolan för mycket fattiga barn som Resebyrån och Kjell varit med att starta.
Skolan ligger på gränsen mellan Bhutan och Indien. Här skulle hon arbeta som volontär och hjälpa dessa fattiga barn att genom utbildning få en chans att ta sig ut ur fattigdomen. Catharina har sedan 2017 besökt skolan 5 ggr under olika långa perioder, som längst 8 veckor.
Skolan startade 2007 och har nu elever från kindergarten upp till klass 10, ambitionen är upp till klass 12.Skolan fick namnet Kjell Borneland Academy, och leds nu av ett rektorspar som flytt från Nepal. Skoluniform är obligatoriskt och lärarna är unga kvinnor som själva just slutat skolan. Idag har skolan nästan 300 elever varav 60% av eleverna betalar en låg avgift, 20 % får ekonomisk hjälp från faddrar i Sverige och 20% ”måste beredas plats utan avgift”. På skolan talas idag olika språk såsom hindi, nepali, buthani och olika språk från djungeln, men gemensamt är att alla skall lära sig att tala engelska.
När man som elev kommer till skolan så började man klass 1 oavsett ålder. Eleverna utbildades även i kultur med bl.a. dans och i skolan har de även regelbunden fysisk träning vilket är unikt i Indiska skolor.
Som volontär lyckades Catharina tillsammans med rektorsparet och sponsorer skapa ett litet bibliotek och ett Basic Health Center, som var bemannat av en sjuksköterska på halvtid. Det byggdes också ett Hostel för ett tiotal barn vars föräldrar blivit tvungna att bege sig till andra städer för att söka jobb.
Skolans utveckling har gjort den mycket populär och fler och fler barn söker sig till skolan vilket gör att fler fattiga barn får möjlighet att ta sig ut ur fattigdomen genom utbildning
Catharina fick på slutet bl.a. frågor om uppföljningen, dvs vad som hänt eleverna efter avlutad skolgång, något som är svårt att följa upp, men en viktig uppgift, som hon inte hade några svar på idag.
Skolan startade 2007 och har nu elever från kindergarten upp till klass 10, ambitionen är upp till klass 12.Skolan fick namnet Kjell Borneland Academy, och leds nu av ett rektorspar som flytt från Nepal. Skoluniform är obligatoriskt och lärarna är unga kvinnor som själva just slutat skolan. Idag har skolan nästan 300 elever varav 60% av eleverna betalar en låg avgift, 20 % får ekonomisk hjälp från faddrar i Sverige och 20% ”måste beredas plats utan avgift”. På skolan talas idag olika språk såsom hindi, nepali, buthani och olika språk från djungeln, men gemensamt är att alla skall lära sig att tala engelska.
När man som elev kommer till skolan så började man klass 1 oavsett ålder. Eleverna utbildades även i kultur med bl.a. dans och i skolan har de även regelbunden fysisk träning vilket är unikt i Indiska skolor.
Som volontär lyckades Catharina tillsammans med rektorsparet och sponsorer skapa ett litet bibliotek och ett Basic Health Center, som var bemannat av en sjuksköterska på halvtid. Det byggdes också ett Hostel för ett tiotal barn vars föräldrar blivit tvungna att bege sig till andra städer för att söka jobb.
Skolans utveckling har gjort den mycket populär och fler och fler barn söker sig till skolan vilket gör att fler fattiga barn får möjlighet att ta sig ut ur fattigdomen genom utbildning
Catharina fick på slutet bl.a. frågor om uppföljningen, dvs vad som hänt eleverna efter avlutad skolgång, något som är svårt att följa upp, men en viktig uppgift, som hon inte hade några svar på idag.
Vid pennan Bengt Lind